dilluns, 6 de juliol del 2009

Incorporació d'Orange al CATNIX

Per tal d’augmentar la qualitat del servei d’Internet a Catalunya i agilitar el flux d’informació a la xarxa, la Generalitat va impulsar l’any 1999 el disseny i entrada en funcionament del punt neutre d’Internet a Catalunya, el CATNIX, amb l’objectiu de consolidar-lo com a punt d’intercanvi de tràfic de dades a Internet en l’àmbit territorial català i contribuir decisivament a la fortalesa de la nostra societat de la informació, tant per a les nostres empreses com per a la nostra ciutadania en general.

La infraestructura del CATNiX permet a diferents proveïdors de serveis d’Internet, que prèviament han arribat a acords bilaterals al respecte, intercanviar tràfic entre les seves xarxes, i en tractar-se d’un punt d'interconnexió directe, millora la connectivitat i permet que el tràfic local no sigui cursat a través de connexions internacionals, cosa que redueix la latència i n’incrementa la rapidesa i l’eficiència de l’encaminament.

D’aquesta manera, el tràfic de dades d’Internet a través del CATNIX garanteix als seus membres tant un augment de la velocitat i la seguretat a la xarxa com una millora de la qualitat de servei, així com una reducció de costos de sortida dels fluxos internacionals d’informació.

En aquests moments, després d’uns anys de consolidació, el CATNIX està afrontant una nova evolució estratègica, centrada en l’increment dels seus serveis de valor afegit, que l’ha de situar, de manera definitiva, en el mapa europeu d’infraestructures de característiques i serveis anàlegs.

Aquesta evolució ha de refermar el CATNIX com a una plataforma activa per continuar assolint l'objectiu de proporcionar als ciutadans i a les empreses del país les millors comunicacions electròniques en el marc de la Societat de la Informació, gràcies a la seva ambició tecnològica i esperit de servei.

L'estiu passat, l’operador de telecomunicacions Orange es va connectar al CATNIX i, a començaments d'any, ha començat a establir acords de peering i a cursar tràfic per aquesta infraestructura. L'objectiu de l’operador d'estar present al CATNIX i utilitzar aquesta infraestructura per interconnectar-se amb les altres xarxes presents a Catalunya va ser, principalment, el de guanyar rapidesa i qualitat de servei per al tràfic Internet dels seus clients.

Orange ha entès que no té sentit que el tràfic d'Internet amb origen i destí a Catalunya hagi de passar per fora del territori per a tornar a entrar-hi una altra vegada. El fet que el tràfic local es pugui intercanviar al CATNIX i no hagi de sortir a l'exterior fa que es millori la qualitat del mateix i els clients d'Orange puguin disposar d'un servei d’accés a Internet cada vegada millor.

Així mateix, aquest fet, en tractar-se el tràfic de Catalunya de forma local, també repercuteix en el clients que Orange té fora de Catalunya, ja que es descongestiona la seva xarxa troncal i aquests clients poden rebre també un millor servei. Per això, i sense oblidar mai aquesta idea, la del millor servei per a les nostres empreses i a la nostra ciutadania, el nostre Govern segueix treballant per consolidar el CATNIX i continuar refermant-lo com una més de les estratègies exitoses del nostre país en l’àmbit de les noves tecnologies i la societat de la informació.